Blog d'informació educativa del cicle de grau mitja: Pre-impressió en arts gràfiques

dimarts, 1 de març del 2011

Sistema Informatic

Es el conjunt d'elements necessaris per realitzar el tractament automàtic de la informació.
Per processar la informació cal disposar de hardware i software ( maquinari i programari )


· Hardware: És la part física i tangible de l'ordinador, el mitjà per el tractament, els seus components materials, elèctrics i electrònics, electromecànics, etc.
· Software: És la part lògica e intangible, el mètode, i la formen tots els programes o aplicacions que el fan ser util.


Un ordinador es capaç de: Llegir les dades que l'arriven de l'exterior. Processar aquestes dades. Presentar les dades processades degudament ordenades i finalment emmagatzemar aquestes dades.


HARDWARE 
· Monitor:
Dispositiu de sortida, mitjançant una interfaç, mostra els resutats del processament de un ordinador.

· Placa base:
Trjeta de circuits impresos que conte normalment: el microprocessador, circuits electrònics de suport, raures per connectar una part o tota la RAM del sistema, la ROM i ranures especials (slots) que permeten la connexió de targetes adaptadores addicionals.
Aqueststes targetes solen realitzar funcions de control de perifèrics, com monitors, impressores, unitats de disc, etc.

· CPU ( Unitat Central de Processos )
- La ALU es on s'executen les instruccions dels programes.
- La unitat de control és el dispositiu que coordina i controla el funcionament de la resta d'elements de l'ordinador.
- La memòria és el lloc on es guarden les instruccións i les dades del programa, en ella es pot escriure i llegir quantes vegades es necessiti.
- La unitat d'esntrada i sortida és el dispositiu encarregat de rebre la instruccions de l'exterior, des d'el teclat, ratón, memória, disc dur, etc., i de retornar els resultats a l'exterior mitjançant el monitor, els altaveus, la impresora, disc dur, etc.
La ALU i la Unitat de Control, estan construïts en un mateix circuit integrat, anomenat microprocessador.

· La memòria RAM:
És una memòria de lectura i escriptura, és a dir, pot ser llegida i gravada pel microprocessador. És el lloc on es guarden temporalment els programes que obrim i les dades que entren a l’ordinador.
Aquesta memória és volàtil, això vol dir que quan s’apaga l’ordinador es perd el seu contingut.
Es diu d’accés aleatori perquè permet accedir directament a la dada necessària en qualsevol moment, sense que sigui necesari llegir cap seqüencia d’elements per localitzar aquesta dada.

La memòria ROM:
És una memòria només de lectura, on el fabricant grava les instruccions bàsiques per al funcionament de l’ordinador (firmware), principalment les d’arrancada. Aquesta memòria no es borra mai ni es pot alterar i és especifica en cada ordinador..
S’encarrega de comprovar el estat dels components cada vegada que inicialitzem l’ordinador.

La memòria / Unitats de mesura: sistema binari
•Els sistemes digitals fan servir dos estats aprofitant els dos nivells de tensió elèctrica: apagat i encés.
•Aquests estats es sustitueixen per 0 i 1 posibilitant l’aplicació de la lògica i la aritmètica binària.
00000000
11111111

La conversió a decimal es fa per potències de 2 en funció de les posicions de l’1. Els valors de la potència van de 0 a 7 de dreta a esquerra.
00000100 = 4
00000110 = 10

La memòria / Unitats de mesura: sistema binari
L’entorn informàtic utilitza el sistema binari per guardar la informació. Els components utilitzats en la construcció d’ordinadors presenten només dos estats, 0/1, activat/desactivat.

- Bit: Unitat mínima de informació (0/1)
- Byte: Unitat mínima amb significat. Agrupació de 8 bits. Permet 256 conbinacions 28
- Kbyte (Kb o kas): Aproximadament 1.000 bytes (210= 1.024 bytes)
- Magabyte (Mb o megas): Aproximadament 1.000 Kb
- (Gb o gigues): Aproximadament 1.000 Mb

La memòria / Unitats de mesura: codi ASCII
El codigo ASCII (American Standard Code for information Interchange) s'utilitza per a representar els caracters alfanumérics, es a dir, lletres, números i signes. Aquest códi compren els números decimals del 0 al 255. Del 0 al 31 correspon a instruccions.
El número 32 correspon a la barra espaiadora.
Del 33 al 127 correspon als caracters alfanumérics més utilitzats.
A partir del número 128 apareixen altres lletras i alguns signes especials.
El codi ASCII comprèn només ns al nombre decimal 255.
El número 256 en binari passa a ser 1 0000 0000, sobrepassant els vuit dígits requerits per a completar un byte de informació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada